Methode

Klik op het schema voor een grotere versie. Jaarcyclus klein

 

De methode kent 20 thema's waaruit u kunt kiezen. Het is mogelijk om per jaar 20 thema's te kiezen of een deel ervan. De thema's keren jaarlijks terug en worden voor elk leerjaar op een eigen niveau uitgewerkt. De bedoeling daarvan is dat de kinderen worden uitgedaagd tot participeren in een steeds verder gaande verkenning, verbreding en nadere verdieping van oriëntatie op elk van die thema's. In die zin wordt dus volgens een concentrisch en ontwikkelingsgericht leerconcept gewerkt.

 

Boom

Voor kinderen van 5 t/m 12 jaar is het een stapsgewijs ingroeien in de thema's. We hebben dit vergeleken met de groei van een boom:

Een levende boom haalt met zijn wortels voeding uit de grond.
In de stam wordt deze voeding gebruikt voor de groei van de boom: ieder
jaar komt er vanuit de cambiumlaag een jaarring of groeiring bij.

Dit proces is te vergelijken met de 'voeding', die ouders en leraren aan
hun kinderen en leerlingen geven bij hun groei naar volwassenheid.
Een voeding die zij weer putten uit hun 'grond', hun opvattingen, hun traditie, hun geloof.

Het groeiproces van een boom wordt beschermd
en bevorderd door het contact met de buitenwereld,
via de bast en de schors.

De zorg voor een goed verlopend groeiproces van kinderen tijdens de
acht jaar dat ze op school zijn, berust bij het team van leerkrachten,
aangestuurd door hun directeur . Die kan daarbij de hulp inroepen van
een (identiteits-)begeleider.

 

Uitdaging
Werken aan levensbeschouwelijke vorming is voor veel scholen een
uitdaging omdat het mág. Het is geen wettelijk voorgeschreven vak en
kan juist daardoor uw school een eigen gezicht, een eigen identiteit geven.
De methode Reis van je leven heeft daarom een vormgeving en
invulling die geheel open is. De vele ideeën en meningen die leven bij
uw school en bij de individuele teamleden kunnen daardoor een herkenbare plaats krijgen.

 

Thema's
De thema's in Reis van je leven zijn gekozen vanuit levensvragen en ervaringen
die kinderen tegenkomen, gedurende de cyclus die ze in een schooljaar doorlopen. Dat
wil zeggen dat de hoofdstructuur van de methode gevonden is in de voor alle
kinderen herkenbare rondgang langs de vier seizoenen en de voornaamste
christelijke feesten.

Gedurende een schooljaar kunnen naar keuze twintig thema's aangeboden worden. Daarbij is
uitgegaan van een schooljaar met ongeveer veertig werkweken, zodat in elke
periode van twee werkweken een thema aan de orde kan zijn. De ervaring leert dat
een thema meestal drie of zelfs vier weken vraagt en men dan kiest voor 10, 12 of 13 thema's per
jaar. We veronderstellen daarbij dat de school ongeveer twee maal een half uur
per week lestijd besteedt aan het vak- en vormingsgebied levensbeschouwing.